nattuggla

Jag jobbar på ett ställe där det även är personal på natten. Igår kväll bad jag nattkillen göra en sådan enkel sak som att plocka ur diskmaskinen, det hade varit körigt hela kvällen så vi hade inte hunnit med det.

Jag fick till svar "Om jag hinner, men det är tveksamt".

Men va? På tio timmar hinner han inte med att plocka ur en diskmaskin. Hörde jag verkligen rätt? Det var som en förolämpning rakt i ansiktet. Själv hade man sprungit i ett hela kvällen för att hinna med allt som skulle göras.

Ska man inte kunna ställa krav på personalen som jobbar natt bara för att det i sig är en sådan bravad. Ska man måsta tycka synd om dem för att det är jobbigt att arbeta natt när allt och alla sover och därför inte kunna begära minsta lilla av dem.

Så kommer man tillbaka på morgonen och får höra "Den och Den och Den har sovit hela natten, jag var in på Det rummet en gång och som vanligt var Han uppe klockan fem. Annars har det inte varit något. Och nej, jag har inte hunnit plocka ur diskmaskinen. Det har varit så mycket och det är synd om mig som måste jobba natt så bli inte arga." Inte ens ett par hundögon eller ett "snälla" får man. Nej man ska bara tycka att det är duktiga som överhuvudtaget jobbar natt och därför vara tacksamma när de inte lyfter ett finger.

Nu finns de nattpersonal som är riktiga klippor och har donat med både det ena och de andra under dygnets mörka timmar. Sen finns det såklart nätter där det är mer att göra än andra. Men dessa nätter räknas inte som en ständigt stående ursäkt och de kollegor som gör saker när de väl är på jobbet gör inte att man ser blidare på de andra.

De som är lata.

Lata och slöa.

 

 

Och förresten. Hinner man se en film när man jobbar måste man väl hinna med att plocka ur diskmaskinen, i eftertexterna om inte annat?


Kommentarer
Postat av: Sandra

Nä. Man ska inte tycka synd om de personer som jobbar natt. Någonstans tar man väl ändå själv beslutet att jobba natt?!



Jag är på din sida. Helt och hållet!

2008-06-09 @ 19:35:20
URL: http://norrwentsouth.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0