landet sverige

Vissa gillar att bo på landet. Att ha fågelkvitter runt hörnet. Att kunna gå naken när man vill utan grannar som stör. Tystnaden och lugnet. Humlor på rygg i fönstren och stretande myrot på slingriga stigar.
Jag gillar att bo i stan. Kanske inte alltid. Men i alla fall just nu.
Jag gillar också fågelsång. Första kvittret på vårkanten är alltid en glädje.
Men när jag nu har fönstret på glänt är tystnaden långt borta och jag hör ekot från en ambulans på utryckning. Snacket från skolungdomar som slutat för dagen och tutandet från en lastbil som backar.
Umeå är inte den största staden eller staden med mesta eller bästa pulsen.
Men den är alldeles lagom för mig. Kanske inte alltid. Men i alla fall just nu.

Och med höstens intåg, skolastart och allt som hör därtill har stan vaknat till liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0